söndag 24 oktober 2010

Filmkväll

 

Hur har din helg varit? Min har varit bra. Städade och grejade för fullt i går på dagen. Fruktansvärt trist att göra men det känns ju riktigt bra när man är klar. På kvällen kollade jag bland annat på film. Jag gillade verkligen dem och därför tänkte jag tipsa om dem.

Den första jag såg var “Dear John”. Världens tjej-film. Romantisk  och världens mjukis-film. Därför är jag riktigt förvånad över att jag gillar den. Filmen handlar om John (Channing Tatum) och Savannah (Amanda Seyfried) som träffas när hon har lov från skolan och han är på tillfälligt hemma. Han jobbar som soldat och är stationerad runt om i världen. De hinner inte träffas mer än i två veckor innan hon måste tillbaka till skolan och han måste tillbaka till sin tjänst i armén. De börjar skriva brev till varann och berättar om allt som händer runt omkring dem.

Vissa delar av filmen var ganska förutsägbara men det är ändå väldigt svårt att inte gilla filmen. Det är helt klart en film som jag kommer att se fler gånger och som jag absolut kan tipsa om. Finns att hyra eller köpa nu.

 

image

Nästa film som jag såg var “The Runaways”. Filmen handlar om bandet med samma namn och medlemmarna i detta band. Det var det första riktiga rockbandet med bara tjejer. Den utspelar sig på 1970-talet i USA där Joan Larkin, senare Joan Jett, (spelade av Kristen Stewart) träffar den sliskiga och äckliga managern Kim Fowley. Hon övertygar honom om hon har talang och att de ska satsa på en band med bara tjejer. Med hjälp av Fowley lyckas Joan Jett hitta ett antal medlemmar till, bland annat Cherie Currie (spelad av Dakota Fanning) och de bildar tillsammans bandet The Runaways. I filmen får man sedan följa deras väg från nystartat band till succé. Man får framför allt följa Joan Jett och Cherie Currie.

Jag gillade verkligen den. Bra musik och bra skådespelare. Det var verkligen sex, drugs and rock ´n´ roll i filmen. Och jag är helt övertygad om att det verkligen var så då, ja även nu för tiden också.

Jag fastnade speciellt för en del i filmen. Skrattade ganska ordentligt då. Joan vill kunna spela gitarr och går därför till en lärare:

Kristen Stewart som Joan Jett

Som sagt väldigt bra filmer som jag helt klart kan rekommendera.
Hoppas ni får en bra kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar